lørdag 18. august 2012

Litt fakta:


En av oss har planlagt og har en viss oversikt:
Den første etappen er fra Hirtshals via Ålborg til Viborg og her vet vi ikke så meget. Men vi har kart, vi har vært her før og vi kan språket! Fra Viborg følger vi den gamle Hærvejen sørover til Hamburg. Her har vi tysk sykkelguide med tysk grundighet. Fra Hirtshals til Hamburg er det ca. 700 km.
Neste etappe er sørover fra Hamburg over Lüneburger Heide og videre langs elven Leine.  Det bringer oss blant annet til Hannover og Göttingen som er 350 kilometer fra Hamburg.  Også her har amazon.de skaffet oss en utmerket kartbok.
Litt sør for Göttingen forlater vi denne guide-boken og må ta oss over til Bad Herzfeld der neste guide-bok starter.  Herfra skal vi følge en nedlagt jernbane til Hanau som er rett øst for Frankfurt am Main.  Det er også ca 300 km.
Og fra Hanau/Frankfurt skal vi følge Rhinen til Basel - også her basert på en førsteklasses tysk guide.  Til Basel er det ca 400 km.  Når vi er kommet dit har vi syklet 1800 km og er i storform!
Nå overtar sveitsiske sykkelguider -de er gode, men ikke tyske! Fra Basel dreier vi østover og følger Rhinen til Bodensee, langs sørsiden av Bodensee og fortsatt langs Rhinen rett sørover forbi Lichtenstein til Chur som er hovedstad i kantonen Graubünden.  Dette er ca 300 km. Chur er den største byen i det retoromanske språkområdet i Sveits. Byen er også hovedsetet for Rätische Eisenbahn som opererer de mest spektakulære jernbanestrekninger i Sveits. Her vil Christian gjerne stoppe 14 dager, mens Marit nok vil mene at to-tre dager er nok!
Så starter stigningen fra Chur som er ca 600 moh.  Vi følger den delen av Rhinen som heter Hinterrhein over San Bernardino-passet som er 2065 moh.  Deretter er det ca 1800 meter ned til Bellinzona som er hovedstaden i den italienskspråklige kantonen Tessin.  Avstanden fra Chur er bare 123 km, men det kan nok bli tøft. Er det kommet snø, må vi finne en annen løsning.  Fra Bellinzona tar vi videre til Lugano (her vil nok Christian hilse på Lugano-konvensjonen) og deretter inn i Italia.
Og lenger enn det har vi ikke planlagt i detalj - italienske sykkelveier og guidebøker er det visst ikke meget av. Men vi finner nok frem - foreløpig er planen Milano-Parma-Bologna-Firenze-Roma-Napoli..... Og hvis vi ikke orker mer så går det ferge til Sicilia!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar